Uważność – czym jest ?

Uważność to proces obserwowania rzeczy takimi, jakie są – bez próby ich oceny. Pozwala nam świadomie przeżywać chwilę obecną. Dzięki temu poznajemy siebie i lepiej kontrolujemy emocje.

Praktyka uważności sprawia, że jesteśmy bardziej obecni w każdej przeżywanej chwili. Doświadczanie tego stanu poprawia również jakość życia.

Czym jest uważność?

Duże tempo życia wymaga od nas pośpiechu i skupiania się na wielu rzeczach jednocześnie. Poświęcamy wiele czasu na planowanie przyszłości lub rozpamiętywanie przeszłości, która już nie wróci. Przez to umyka nam to, na co mamy wpływ tu i teraz. Świetnym sposobem zmiany tego stylu życia jest praktyka uważności. Jest to umiejętność obserwowania osób, relacji, zjawisk i wydarzeń bez próby ich oceny. To podejście do życia, skupiające się na przeżywaniu chwili obecnej. Wszyscy doświadczamy tego stanu, np. w nowym otoczeniu, mieście lub kraju, gdzie zupełnie nowe bodźce sprawiają, że zapominamy o przeszłości i skupiamy tylko na teraźniejszości. Praktyka uważności koncentruje się natomiast na codziennym przeżywaniu tego stanu. Aby efekt tej praktyki był najlepszy, warto odpowiedzieć sobie pytania:

  • gdzie jestem teraz?
  • co przeżywam i odczuwam?
  • czego pragnę i jak chcę to osiągnąć?

Oraz skupić się na chwili obecnej, nie myśleć o tym, co już miało miejsce lub ma się wydarzyć, lecz dostrzegać i przeżywać chwile, które dzieją się teraz.

Dlaczego warto praktykować uważność?

Uważność pomaga nam lepiej zrozumieć jak działa umysł i skąd biorą się emocje, a co za tym idzie – poznać samego siebie. Ten proces pozwala nam zachować ścisły kontakt z własnym życiem. Dzięki temu możemy oddzielić się od przeżywanych emocji. Odsuwamy stres i zamartwianie, aby skupić się tym, co się dzieje w danej chwili. Zaczynamy zdawać sobie sprawę, że możemy kontrolować myśli i uczucia. W rezultacie wzmacniamy poczucie własnej wartości oraz pewności siebie, a także pobudzamy kreatywność i autoekspresję. Te umiejętności niezwykle przydają się w terapii osób z przewlekłym stresem oraz chronicznym bólem. Pacjenci biorący udział w treningu uważności nie przestają odczuwać cierpienia, jednak akceptują je, dostrzegając równocześnie wszystkie pozytywne zdarzenia, co poprawia ich jakość życia. Kiedy akceptujemy doświadczenia, pozbywamy się negatywnych emocji z nimi związanych. Jest to więc proces oswajania się z nieuchronnością życia, a nie próba ucieczki przed nim.

Jak zacząć praktykę uważności?

Praktykę uważności warto zacząć od wprowadzeniu pewnych zasad w życiu codziennym:

1. Skupmy się na codziennych czynnościach. Zwróćmy uwagę na otoczenie, zapach kawy o poranku, dźwięki za oknem, aktualny kolor nieba. Z pozoru proste rzeczy mogą okazać się bardziej interesujące.

2. W danej chwili starajmy się robić jedną rzecz. Kiedy jemy śniadanie, nie oglądajmy serialu ani nie czytajmy etykiety na opakowaniu. Niech myśli skupiają się na wykonywanej czynności i kontakcie z ludźmi.

3. Koncentrujmy się na reakcjach ciała. Zauważmy, w jaki sposób mamy ustawione stopy lub jak układamy dłonie. Zwiększy to świadomość naszego ciała.

4. Kiedy wykonujemy czynność, która nie wytęża umysłu, poczujmy przepływ oddechu przez ciało i skupmy się na emocjach, które aktualnie przeżywamy.

5. Dla szybkiego relaksu usiądźmy w wygodnym miejscu, zamknijmy oczy, skupmy się na oddechu i oddajmy się chwili obecnej.

 

W Polsce istnieje też wiele szkół zajmujących się szkoleniem w tym zakresie. Są to kilkutygodniowe kursy, uczące jak zastosować elementy uważności w praktyce.

 

 

 

Źródło:  Tomasz Delmaczyński,  Czym jest uważność, jakie ma znaczenie i jak zastosować ją w naszym życiu?

Kolejki oczekujących

  • Poradnia ginekol.-położnicza - 3-4 dni
  • Poradnia chirurgii ogólnej - 1 tydzień
  • Poradnia otolaryngologiczna - II poł. września 2017
  • Poradnia neurologiczna - I poł.października 2017
  • Poradnia chirurgii urazowo-ortoped. -  II poł. października 2017
  • Poradnia okulistyczna -  brak miejsc na 2017 r.

TELEFONY

Centrala 71 321 60 03
REJESTRACJA POZ "na Macieja" Ip. 71 322 53 22
REJESTRACJA SPECJALISTYCZNA  IIp. 71 321 02 47
RTG 71 321 02 47
USG ogólne 71 322 53 22
Ginekologia 71 321 60 03 wew. 25
USG ginekologiczne 71 321 60 03 wew. 25
Laboratorium 71 321 60 03 wew. 44
Fizykoterapia 71 321 60 03 wew. 52
Medycyna Pracy  883 497 667
REJESTRACJA POZ "na Borna" 71 328 80 06

Rejestracja na wizyty prywatne

prywatne wizyty 793 729 667 chirurg, dermatolog, endokrynolog, neurolog, otolaryngolog, proktolog, reumatolog

883 497 667 angiolog, internista, pulmonolog

Okulista dziecięcy na Borna 71 328 80 61