Siedzący tryb życia

Siedzący tryb życia, a nasze zdrowie.

Ludzie nie przystosowali się do zmian, które zaszły w świecie w ostatnich latach.
Jeszcze kilkanaście lat temu, musieliśmy znacznie więcej chodzić, bo kanały w telewizorze zmieniało się, wstając z fotela, do pracy jeździło się częściej rowerem lub chodziło pieszo. Unikamy wchodzenia po schodach i używamy wind i ruchomych schodów.
Zmienił się także charakter pracy, ze stojącej, na siedzącą. Przykłady można mnożyć, wyciągając jeden wniosek – chodzimy coraz mniej.

Lekarze są bardzo zaniepokojeni tym stanem rzeczy, ponieważ brak ruchu wywołuje takie objawy, jak:
– bóle pleców,
– napięciowe bóle głowy,
– ociężałość i brak energii
–  pogorszenie stanu stawów.

Jeszcze groźniejsze jest to, że przedłużające się siedzenie, czyli siedzący tryb życia to czynnik ryzyka takich chorób, jak cukrzyca, choroby naczyń krwionośnych i nowotwory.
Gdy siedzimy, praktycznie nie spalamy energii, dlatego rośnie wtedy ryzyko otyłości. Co gorsza, podczas siedzenia, wydziela się w naszym organizmie mniej enzymów metabolizujących tłuszcz, które są niezbędne, do utrzymania prawidłowej wagi.

Siedzenie przyczynia się do zmniejszenia ilości „dobrego” cholesterolu i pogorszenia efektywności działania insuliny. Przekłada się to na dwukrotnie większe ryzyko chorób serca niż u osób, które prowadzą aktywny tryb życia.

Inne przyczyny dolegliwości związane z pracą na siedząco, to między innymi:

  • – zmniejszenie unerwienia nóg
  • – biologicznie są one ukształtowane z myślą o staniu, a nie siedzeniu
  • – pogorszenie krążenia, co staje się przyczyną żylaków
  • – osłabienie mięśni otaczających staw biodrowy
  • – produkcja większej ilości trójglicerydów i białek c-reaktywnych, związanych ze stanami zapalnymi
  • – zmniejszenie gęstości kości – siedzenie 6 godzin dziennie, zmniejsza ją o 1% rocznie.

 

Jeśli pracujesz na siedząco, możesz łatwo zwiększyć ilość godzin, podczas których Twoje mięśnie pracują:

  • – Wstawaj częściej od komputera – aby zrobić kilka kroków
  • – Jeśli nie chcesz odrywać się w ten sposób od pracy, często przeciągaj się i wykonuj za biurkiem proste ćwiczenia
  • – Doceń drukowanie z drukarki, która znajduje się w drugim końcu korytarza
  • – Gdy rozmawiasz przez telefon, spaceruj po biurze
  • – Zostaw samochód w garażu i jedź do pracy rowerem lub pieszo, jeśli masz blisko
  • – Jeśli jeździsz komunikacją miejską, staraj się stać zamiast siadać
  • – Jeśli masz do załatwienia jakąś sprawę, przejdź się, zamiast pisać e-mail lub dzwonić
  • – Unikaj jeżdżenia windą i omijaj z daleka schody ruchome.

Te drobne kroki sprawiają, że spalasz więcej kalorii, wzmacniasz swoje mięśnie i czujesz się coraz lepiej.

 

 

żródło: Internet, gurbacka.pl

Kolejki oczekujących

  • Poradnia ginekol.-położnicza - II poł. sierpnia 2018
  • Poradnia chirurgii ogólnej - II poł. sierpnia 2018
  • Poradnia otolaryngologiczna - I poł. września 2018
  • Poradnia neurologiczna - II poł. września 2018
  • Poradnia chirurgii uraz-ortop. - II poł. września 2018
  • Poradnia okulistyczna -  brak miejsc w 2018 r.

TELEFONY

Centrala 71 321 60 03
REJESTRACJA POZ "na Macieja" Ip. 71 322 53 22
REJESTRACJA SPECJALISTYCZNA  IIp. 71 321 02 47
RTG 71 321 02 47
USG ogólne 71 322 53 22
Ginekologia 71 321 60 03 wew. 25
USG ginekologiczne 71 321 60 03 wew. 25
Fizykoterapia 71 321 60 03 wew. 52
Medycyna Pracy  883 497 667
REJESTRACJA POZ "na Borna" 71 328 80 06

Rejestracja na wizyty prywatne

prywatne wizyty 793 729 667 chirurg, dermatolog, endokrynolog, neurolog, otolaryngolog, proktolog, reumatolog

883 497 667 angiolog, internista, pulmonolog

Okulista dziecięcy na Borna 71 328 80 61